У¬заЇмод≥¤ орган≥в виконавчоњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ з пол≥тичними парт≥¤ми щодо тактики та стратег≥њ сп≥льного виконанн¤ «акон≥в ”крањни про вибори народних депутат≥в ”крањни та вибори депутат≥в м≥сцевих рад Ф

ѕортнов ¬. -пол≥толог, лектор товариства У«нанн¤Ф, член Ќац≥ональноњ сп≥лки журнал≥ст≥в ”крањни

 онституц≥йне право громад¤н Ув≥льно обирати ≥ бути обраними до орган≥в державноњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤Ф, закр≥плене в статт≥ 38 ќсновного «акону нашоњ держави, вимагаЇ в≥д кожного виборц¤ 31 березн¤ 2002 року зробити св≥домий та в≥дпов≥дальний виб≥р.

¬≥дпов≥дно до вимог д≥ючого законодавства, за 50 дн≥в до дн¤ вибор≥в, тобто 9 лютого, розпочато передвиборчу аг≥тац≥ю. Ќа перес≥чного виборц¤ обрушилас¤ УдевТ¤та хвил¤Ф р≥зноман≥тноњ ≥нформац≥њ. “ому, особливо важливим завданн¤м Ї посл≥довне забезпеченн¤ реал≥зац≥њ прав громад¤н на засадах демократ≥њ та «акону.

Ќеобх≥дною складовою частиною виконанн¤ зазначених завдань Ї пл≥дна та конструктивна взаЇмод≥¤ орган≥в виконавчоњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ з пол≥тичними парт≥¤ми щодо тактики та стратег≥њ сп≥льного виконанн¤ «акон≥в ”крањни про вибори народних депутат≥в ”крањни та вибори депутат≥в м≥сцевих рад.

«авданн¤ орган≥в виконавчоњ влади, спр¤мован≥ на створенн¤ належних умов дл¤ реал≥зац≥њ виборчих прав громад¤н, неухильного додержанн¤ принцип≥в демократ≥њ, в≥дкритост≥ ≥ прозорост≥, зд≥йсненн¤ св≥домого волеви¤вленн¤ виборц≥в визначен≥ в ”каз≥ ѕрезидента ”крањни в≥д 30 жовтн¤ 2001 року Уѕро забезпеченн¤ реал≥зац≥њ прав громад¤н, принцип≥в демократичного сусп≥льства, в≥дкритост≥ ≥ прозорост≥ у процес≥ п≥дготовки та проведенн¤ вибор≥в 2002 рокуФ.

«окрема, ѕрезидент ”крањни постановл¤Ї, що м≥сцев≥ органи виконавчоњ влади, а також органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤ (в частин≥ зд≥йсненн¤ делегованих њм повноважень орган≥в виконавчоњ влади) у своњй д≥¤льност≥ виход¤ть з того, що створенн¤ належних умов та спри¤нн¤ проведенню у 2002 роц≥ вибор≥в народних депутат≥в ”крањни, депутат≥в м≥сцевих рад, а також с≥льських, селищних, м≥ських гол≥в в повн≥й в≥дпов≥дальност≥ з  онституц≥Їю та законами ”крањни, з урахуванн¤м кращого Ївропейського ≥ св≥тового досв≥ду у даний час Ї одним з найб≥льш в≥дпов≥дальних завдань у сфер≥ забезпеченн¤ реал≥зац≥њ основних пол≥тичних прав громад¤н, утворенн¤ найважлив≥ших ц≥нностей демократичного сусп≥льства.

 аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни доручено забезпечити повне ≥ своЇчасне ф≥нансуванн¤ витрат на п≥дготовку та проведенн¤ вибор≥в у обс¤гах, передбачених ƒержавним бюджетом ”крањни.

ќрганам виконавчоњ влади необх≥дно оперативно вживати заходи дл¤ забезпеченн¤ неухильного додержанн¤ посадовими ≥ службовими особами орган≥в виконавчоњ влади п≥д час виборчоњ кампан≥њ вимог законодавства про вибори з питань, що належать до њх в≥данн¤, насамперед стосовно неупередженого ставленн¤ до пол≥тичних парт≥й, виборчих блок≥в парт≥й Ц субТЇкт≥в виборчого процесу, кандидат≥в у депутати.

ќргани виконавчоњ влади повинн≥ забезпечити разом з правоохоронними органами, ≥з залученн¤м широкоњ громадськост≥, належний громадський пор¤док у м≥стах та ≥нших населених пунктах прот¤гом виборчоњ кампан≥њ з метою створенн¤ належних умов дл¤ в≥льного волеви¤вленн¤ громад¤н п≥д час голосуванн¤ на виборах.

¬ажливим завданн¤м орган≥в виконавчоњ влади Ї спри¤нн¤ разом з державними та комунальними засобами масовоњ ≥нформац≥њ всеб≥чному процесу орган≥зац≥њ та проведенн¤ вибор≥в, результат≥в соц≥олог≥чних досл≥джень, заход≥в з усуненн¤ ви¤влених порушень законодавства, оперативного поширенн¤ ≥ншоњ ≥нформац≥њ.

ƒержавному ком≥тету ≥нформац≥йноњ пол≥тики, телебаченн¤ ≥ рад≥омовленн¤ ”крањни, Ќац≥ональн≥й рад≥ ”крањни з питань телебаченн¤ ≥ рад≥омовленн¤ разом з ÷ентральною виборчою ком≥с≥Їю доручено забезпечити в установленому пор¤дку ефективний контроль за додержанн¤м вс≥ма телерад≥оорган≥зац≥¤ми незалежно в≥д форм власност≥ норм  онституц≥њ та закон≥в ”крањни щодо права громад¤н на свободу думки ≥ слова, на в≥льне ви¤вленн¤ своњх погл¤д≥в ≥ переконань, а також р≥вний доступ до державних ауд≥ов≥зуальних засоб≥в масовоњ ≥нформац≥њ пол≥тичним парт≥¤м, виборчим блокам парт≥й, кандидатам у депутати, на посади с≥льських, селищних, м≥ських гол≥в, ≥нших субТЇкт≥в виборчого процесу, справедливий ≥ неупереджений розпод≥л часу дл¤ виборчоњ аг≥тац≥њ, неухильне виконанн¤ р≥шень виборчих ком≥с≥й щодо пор¤дку використанн¤ у процес≥ вибор≥в засоб≥в масовоњ ≥нформац≥њ.

ѕередбачено низку заход≥в по проведенню у вищих та профес≥йно-техн≥чних навчальних закладах лекц≥й, сем≥нар≥в, додаткових зан¤ть дл¤ розТ¤сненн¤ виборчого законодавства ”крањни, орган≥зац≥њ в б≥бл≥отеках, клубах, ≥нших закладах культури тематичних виставок дл¤ ознайомленн¤ громад¤н з виборчим законодавством, правами виборц≥в, процедурою голосуванн¤.

ћ≥сцевим державним адм≥н≥страц≥¤м доручено всеб≥чно спри¤ти оф≥ц≥йним спостер≥гачам в≥д ≥ноземних держав, м≥жнародних орган≥зац≥й, субТЇкт≥в виборчого процесу у зд≥йсненн≥ ними повноважень, передбачених виборчим законодавством ”крањни. “акож, необх≥дно надавати пост≥йну п≥дтримку в≥дпов≥дним виборчим ком≥с≥¤м у виконанн≥ покладених на них завдань, а також громадським орган≥зац≥¤м у реал≥зац≥њ њх зусиль, спр¤мованих на п≥двищенн¤ правовоњ культури учасник≥в виборчого процесу, створенн¤ умов дл¤ в≥льного ≥ св≥домого волеви¤вленн¤ громад¤н п≥д час вибор≥в, зокрема, шл¤хом орган≥зац≥њ лектор≥њв, клуб≥в виборц≥в, ≥нформац≥йних центр≥в тощо.

ƒ≥¤льн≥сть обласноњ державноњ адм≥н≥страц≥њ, њњ основних п≥дрозд≥л≥в по виконанню зазначеного ”казу ѕрезидента ”крањни визначена у в≥дпов≥дному розпор¤дженн≥ голови облдержадм≥н≥страц≥њ ћ.ј.Ўвец¤. –озпор¤дженн¤м затверджено заходи щодо створенн¤ належних умов та спри¤нн¤ проведенню в област≥ виборчоњ кампан≥њ. ћ≥сцев≥ органи виконавчоњ влади робл¤ть все можливе, щоб вибори в≥дбулис¤ у повн≥й в≥дпов≥дност≥ до чинного законодавства, з гарант≥Їю прозорост≥. ѕроведено р¤д сем≥нар≥в, тематичних зустр≥чей, Укруглих стол≥вФ з участю субТЇкт≥в виборчого процесу. ƒо роботи по п≥дготовц≥ та проведенню вибор≥в залучаютьс¤ пол≥тичн≥ парт≥њ, громадськ≥ орган≥зац≥њ, засоби масовоњ ≥нформац≥њ. « метою створенн¤ атмосфери абсолютного спри¤нн¤, голова облдержадм≥н≥страц≥њ ћ.ј.Ўвець п≥дписав –озпор¤дженн¤ Уѕро забезпеченн¤ перебуванн¤ в област≥ оф≥ц≥йних спостер≥гач≥в в≥д ≥ноземних держав ≥ м≥жнародних орган≥зац≥й п≥д час п≥дготовки та проведенн¤ вибор≥в 2002 рокуФ.

“аким чином, в≥дпов≥дно до д≥ючого виборчого законодавства держава, органи виконавчоњ влади реал≥зують зобовТ¤занн¤ щодо забезпеченн¤ р≥вноправност≥, чесност≥ та прозорост≥ вибор≥в.

Ћектору необх≥дно звернути увагу слухач≥в на особливост≥ сучасних Увиборчих змаганьФ. ”с≥ субТЇкти виборчого права мають р≥вн≥ можливост≥. ¬ першу чергу це в≥дноситьс¤ до пол≥тичних парт≥й (блок≥в), ¤к≥ Ї субТЇктами виборчого процесу.

ƒоц≥льно нагадати слухачам основн≥ положенн¤ д≥ючого виборчого законодавства, щодо рол≥ та м≥сц¤ пол≥тичних парт≥й (блок≥в), ¤к ≥нститут≥в громадського сусп≥льства. « ц≥Їю метою необх≥дно використати матер≥али Їдиного дн¤ ≥нформуванн¤ населенн¤ у лютому 2002 року за темою Уќсновн≥ положенн¤ закон≥в ”крањни Уѕро вибори народних депутат≥в ”крањниФ, Уѕро вибори депутат≥в м≥сцевих рад та с≥льських, селищних, м≥ських гол≥вФ.

–еальний досв≥д використанн¤ зазначених закон≥в п≥дтвердив висновки експерт≥в про недосконал≥сть њх окремих положень. «аконодавець вже урахував низку проблемних питань.

Ќеобх≥дно звернути увагу слухач≥в на зм≥ни в виборчому законодавств≥.

«акон ”крањни Уѕро внесенн¤ зм≥н до «акону ”крањниФ, Уѕро вибори народних депутат≥в ”крањниФ в≥д 17 с≥чн¤ 2002 р. є 2977-III уточнюЇ та розширюЇ де¤к≥ статт≥ зазначеного закону. –озгл¤немо б≥льш докладн≥ше положенн¤, ¤к≥ присв¤чен≥ д≥¤льност≥ парт≥й, ¤к субТЇкт≥в виборчого процесу.

ѕункт 4 статт≥ 11 де визначено, що субТЇктами виборчого процесу Ї Упарт≥њ (блоки), ¤к≥ висунули кандидат≥в у депутатиФ, доповнено словами Уу багатомандатному виборчому окруз≥Ф.

Ќадано нову редакц≥ю частини другоњ статт≥ 12, ¤ка забезпечуЇ б≥льшу гласн≥сть ≥ в≥дкрит≥сть виборчого процесу, в тому числ≥ поширюЇ можливост≥ виборц≥в дл¤ ознайомленн¤ у виборчих ком≥с≥¤х ≥з виборчими списками парт≥й (блок≥в), з передвиборними програмами парт≥й (блок≥в), в≥домост¤ми про кандидат≥в у депутати, передвиборними програмами кандидат≥в у депутати, зареЇстрованими в одномандатних округах. “обто, виборч≥ ком≥с≥њ надають виборц¤м повну та зм≥стовну ≥нформац≥ю з зазначених питань.

” частин≥ трет≥й статт≥ 12 слова Узасоби масовоњ ≥нформац≥њ абоФ зам≥нено словами Удрукован≥ засоби масовоњ ≥нформац≥њ або, при неможливост≥Ф. Ќаведемо цю частину статт≥ 12 в повн≥й нов≥й редакц≥њ: У–≥шенн¤ орган≥в державноњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, що стосуютьс¤ вибор≥в депутат≥в, а також р≥шенн¤ виборчих ком≥с≥й довод¤тьс¤ до в≥дома громад¤н через друкован≥ засоби масовоњ ≥нформац≥њ або, при неможливост≥ оприлюднюютьс¤ в ≥нший спос≥бФ.

„астину третю статт≥ 26 викладено у так≥й редакц≥њ : У√ромад¤нин може входити до складу лише одн≥Їњ виборчоњ ком≥с≥њ, що зд≥йснюЇ п≥дготовку та проведенн¤ вибор≥в народних депутат≥в ”крањни, вибор≥в депутат≥в ¬ерховноњ –ади јвтономноњ –еспубл≥ки  рим, депутат≥в м≥сцевих рад та с≥льських, селищних, м≥ських гол≥в, ¤кщо вказан≥ вибори провод¤тьс¤ одночасноФ. ўо й маЇ м≥сце 31 березн¤ 2002 року.

¬ статт≥ 45 частину шосту викладено в так≥й редакц≥њ: Фќсоба, включена до к≥лькох виборчих списк≥в парт≥й (блок≥в) за њњ письмовими за¤вами про згоду балотуватис¤ кандидатом у депутати в≥д цих парт≥й (блок≥в) у багатомандатному окруз≥, р≥шенн¤м ÷ентральноњ виборчоњ ком≥с≥њ виключаЇтьс¤ з ус≥х виборчих списк≥в, до ¤ких вона була включенаФ.

ѕерше реченн¤ частини дес¤тоњ статт≥ 45 викладено в так≥й редакц≥≥: Уякщо ÷ентральна виборча ком≥с≥¤ ви¤вить у документах, поданих парт≥Їю (блоками), ознаки порушенн¤ частини першоњ статт≥ 37  онституц≥њ ”крањни, вона зобовТ¤зана звернутис¤ до √енерального прокурора ”крањни чи ћ≥н≥стерства юстиц≥њ ”крањни щодо внесенн¤ ними поданн¤ до ¬ерховного —уду ”крањни про заборону д≥¤льност≥ парт≥њ (парт≥й, що вход¤ть до блоку).

ƒов≥дково. „астина перша статт≥ 37  онституц≥њ ”крањни визначаЇ: У”творенн¤ ≥ д≥¤льн≥сть пол≥тичних парт≥й та громадських орган≥зац≥й, програмн≥ ц≥л≥ або д≥њ ¤ких спр¤мован≥ на л≥кв≥дац≥ю незалежност≥ ”крањни, зм≥ну конституц≥йного ладу насильницьким шл¤хом, порушенн¤ суверен≥тету ≥ територ≥альноњ ц≥л≥сност≥ держави, п≥дрив њњ безпеки, незаконне захопленн¤ державноњ влади, пропаганду в≥йни насильства, на розпалюванн¤ м≥жетн≥чноњ, расовоњ, рел≥г≥йноњ ворожнеч≥, пос¤ганн¤ на права ≥ свободи людини, здоровТ¤ населенн¤ заборон¤ютьс¤Ф.

” статт≥ 43 У¬≥дмова в реЇстрац≥њ кандидата (кандидат≥в) у депутати частину першу доповнено новими пунктами 1 ≥ 3 такого зм≥сту:

У1) порушенн¤ закон≥в ”крањни при утворенн≥ виборчого блоку та висуненн¤ кандидат≥в у депутатиФ

У3) встановленн¤ судом факту на¤вност≥ у передвиборн≥й програм≥ кандидата положень, спр¤мованих на л≥кв≥дац≥ю незалежност≥ ”крањни, зм≥ну конституц≥йного ладу насильницьким шл¤хом, порушенн¤ суверен≥тету ≥ територ≥альноњ ц≥л≥сност≥ держави, п≥дрив њњ безпеки, незаконне захопленн¤ державноњ влади, пропаганду в≥йни, насильства, на розпалюванн¤ м≥жетн≥чноњ расовоњ, рел≥г≥йноњ ворожнеч≥, пос¤ганн¤ на права ≥ свободи людини, здоровТ¤ населенн¤Ф.

“обто, парт≥¤ (виборчий блок) несе в≥дпов≥дальн≥сть за дотриманн¤ вимог  онституц≥њ ”крањни, ¤к субТЇкт виборчого процесу, та за зм≥ст передвиборних програм кандидат≥в в депутати, ¤ких вона висуваЇ.

” статт≥ 52 У≤нформац≥йн≥ плакати та матер≥али передвиборноњ аг≥тац≥њФ частину пТ¤ту першого реченн¤ доповнено новим реченн¤м такого зм≥сту: Уѕарт≥¤ може виготовл¤ти друкований матер≥ал своЇњ передвиборноњ аг≥тац≥њ (передвиборноњ аг≥тац≥њ блоку, до ¤кого вона входить) ≥з застосуванн¤м майна, що њй належить. ” такий же спос≥б може виготовл¤ти матер≥али своЇњ передвиборноњ аг≥тац≥њ кандидат у депутати, зареЇстрований в одномандатному окруз≥.

“аким чином, законодавець поширюЇ можлив≥сть ≥нформац≥йноњ д≥¤льност≥ субТЇкт≥в виборчого процесу.

—таттю 53 У«агальний пор¤док використанн¤ засоб≥в масовоњ ≥нформац≥њФ п≥сл¤ частини четвертоњ У андидат у депутати, зареЇстрований в одномандатному окруз≥, маЇ право користуватис¤ державними та комунальними засобами масовоњ ≥нформац≥њ за рахунок та в межах кошт≥в ƒержавного бюджету ”крањни, що вид≥л¤ютьс¤ на п≥дготовку ≥ проведенн¤ вибор≥в, на умовах, передбачених цим «акономФ доповнено новою частиною такого зм≥сту:

У5. ѕор¤док наданн¤ еф≥рного часу та друкованих площ за рахунок ≥ в межах кошт≥в ƒержавного бюджету ”крањни, що вид≥л¤ютьс¤ на п≥дготовку та проведенн¤ вибор≥в, встановлюютьс¤ ÷ентральною виборчою ком≥с≥ЇюФ.

„астину четверту статт≥ 54 (Уѕор¤док наданн¤ еф≥рного часу за рахунок ≥ в межах кошт≥в ƒержавного бюджету ”крањни, що вид≥л¤ютьс¤ на п≥дготовку та проведенн¤ вибор≥в, встановлюЇтьс¤ ÷ентральною виборчою ком≥с≥ЇюФ) виключено, у звТ¤зку з цим частини пТ¤ту-тринадц¤ту вважати в≥дпов≥дно частинами четвертою-дванадц¤тою.

„астину сьому статт≥ 55, щодо наданн¤ редакц≥¤ми друкованих засоб≥в масовоњ ≥нформац≥њ ус≥х форм власност≥ за письмовими запитами ÷ентральноњ виборчоњ ком≥с≥њ, окружних виборчих ком≥с≥й ≥нформац≥њ про використанн¤ друкованоњ площ≥ дл¤ розм≥щенн¤ аг≥тац≥йних матер≥ал≥в парт≥й (блок≥в), доповнено словами Укандидат≥в у депутатиФ. ¬ раз≥ необх≥дност≥ засоби масовоњ ≥нформац≥њ повинн≥ надсилати в≥дпов≥дним виборчим ком≥с≥¤м коп≥њ угод, плат≥жних документ≥в та публ≥кац≥й.

„астину дванадц¤ту статт≥ 58 викладено в так≥й редакц≥њ: У12. ѕосв≥дченн¤ дов≥реноњ особи кандидата у депутати, зареЇстрованого в одномандатному окруз≥, повноваженн¤ ¤коњ припинено до зак≥нченн¤ виборчого процесу, негайно повертаЇтьс¤ до окружноњ виборчоњ ком≥с≥њ, ¤ка його видалаФ.

¬ажлив≥ зм≥ни внесено в статтю 59 Уќф≥ц≥йн≥ спостер≥гач≥Ф. ќф≥ц≥йних спостер≥гач≥в в≥д ≥ноземних держав та м≥жнародних орган≥зац≥й виключено з перел≥ку субТЇкт≥в, ¤к≥ можуть брати участь у виборчому процес≥. —таттю 59 доповнено реченн¤м такого зм≥сту: Уќф≥ц≥йн≥ спостер≥гач≥ в≥д ≥ноземних держав та м≥жнародних орган≥зац≥й можуть вести спостереженн¤ за ходом виборчого процесуФ.

„астину другу статт≥ 60 Уќф≥ц≥йн≥ спостер≥гач≥ в≥д парт≥й (блок≥в), кандидат≥в у депутати викладено в так≥й редакц≥њ: У2. ќф≥ц≥йний спостер≥гач в≥д парт≥њ (блоку), кандидата у депутати, зазначений у частин≥ перш≥й ц≥Їњ статт≥, реЇструЇтьс¤ окружною виборчою ком≥с≥Їю за поданн¤м в≥дпов≥дно кер≥вних орган≥в районноњ, м≥ськоњ (м≥ськрайонноњ) чи вищого р≥вн¤ орган≥зац≥њ парт≥њ (орган≥зац≥њ парт≥й, що вход¤ть до блоку), кандидата у депутати.

„астину четверту статт≥ 60 викладено в так≥й редакц≥њ: У4. ѕоданн¤ про реЇстрац≥ю спостер≥гача в≥д парт≥њ (блоку) за п≥дписом кер≥вника районноњ, м≥ськоњ (м≥ськрайонноњ) чи вищого р≥вн¤ орган≥зац≥њ парт≥њ (орган≥зац≥й парт≥й, що вход¤ть до блоку), кандидата у депутати, зареЇстрованого в одномандатному окруз≥, вноситьс¤ до в≥дпов≥дноњ окружноњ виборчоњ ком≥с≥њ не п≥зн≥ш ¤к за пТ¤ть дн≥в до дн¤ вибор≥вФ.

¬несено зм≥ни у частину четверту статт≥ 62 та частину дванадц¤ту статт≥ 66 Ц в виборчому бюлетен≥ зам≥сть сл≥в УЌе п≥дтримую кандидат≥в у народн≥ депутати ”крањни в≥д жодноњ парт≥њ (блоку)Ф, буде надруковано: УЌе п≥дтримую кандидат≥в у народн≥ депутати ”крањни в≥д жодноњ пол≥тичноњ парт≥њ, виборчого блоку пол≥тичних парт≥йФ.

¬несено уточненн¤ у частину пТ¤ту статт≥ 62 Ц в виборчому бюлетен≥ слова Упарт≥йност≥ субТЇктаФ зам≥нено словами Упарт≥йност≥, субТЇктаФ Ц тобто зроблено розмежуванн¤ парт≥йност≥ кандидата та субТЇкта висуванн¤ кандидата у депутати. «начна частина кандидат≥в у депутати не Ї членами парт≥й, або висунутими парт≥¤ми, до складу ¤ких не вход¤ть. “акож, частина кандидат≥в, ¤к≥ Ї членами парт≥й, використали можлив≥сть самовисуванн¤. ¬се це Ї важливим дл¤ виборц¤, ¤кий визначаЇ ¤кому кандидату в≥ддати св≥й голос.

” статт≥ 66 Уќрган≥зац≥¤ ≥ пор¤док голосуванн¤Ф у частин≥ одинадц¤т≥й друге реченн¤ викладено у так≥й редакц≥њ: Уќтриманн¤ виборчого бюлетен¤ в≥д ≥нших ос≥б (кр≥м уповноваженого члена виборчоњ ком≥с≥њ, ¤кий видаЇ бюлетен≥), заохоченн¤ або змушуванн¤ виборц≥в до передач≥ бюлетен¤ ≥ншим особам шл¤хом п≥дкупу, погроз або ≥ншим способом заборон¤Їтьс¤Ф.

” статт≥ 72 Уѕор¤док прийн¤тт¤ та розгл¤д документ≥в д≥льничних виборчих ком≥с≥й окружною виборчою ком≥с≥Їю останнЇ реченн¤ частини одинадц¤тоњ викладено в так≥й редакц≥њ: Уѕерший прим≥рник кожного протоколу мають право п≥дписати уповноважен≥ особи парт≥й (блок≥в), кандидати у депутати, њх дов≥рен≥ особи, оф≥ц≥йн≥ спостер≥гач≥ в≥д парт≥й (блок≥в), кандидат≥в у депутати, зареЇстрованих в одномандатному окруз≥, ¤к≥ були присутн≥ при п≥драхунку голос≥в виборц≥вФ.

ўодо «акону ”крањни Уѕро внесенн¤ зм≥н до «акону ”крањни Уѕро вибори депутат≥в м≥сцевих рад та с≥льських, селищних, м≥ських гол≥вФ в≥д 7 лютого 2002 року є 3014-III, то внесено зм≥ни до частини першоњ статт≥ 39 У„ас ≥ м≥сце голосуванн¤Ф. «араз голосуванн¤ проводитьс¤ в день вибор≥в з 8 до 20 години, ¤к при голосуванн≥ на виборах народних депутат≥в ”крањни (ст..66 «акону ”крањни Уѕро вибори народних депутат≥в ”крањни). –ан≥ше д≥¤ло положенн¤ про голосуванн¤ с 7 до 22 години. Ќе складно зрозум≥ти, що за умов одночасного проведенн¤ вибор≥в, р≥зний час голосуванн¤ значною м≥рою ускладнив роботу виборчих ком≥с≥й та створював незручност≥ дл¤ виборц≥в.

“акож внесено зм≥ни до статт≥ 45 Уѕор¤док п≥драхунку голос≥в на виборч≥й д≥льниц≥. ƒруге реченн¤ ц≥Їњ статт≥ викладено в так≥й редакц≥њ: У ожний протокол д≥льничноњ виборчоњ ком≥с≥њ про результати голосуванн¤ складаЇтьс¤ у к≥лькост≥ прим≥рник≥в, ¤ка на три б≥льше, н≥ж к≥льк≥сть ос≥б, ¤к≥ вход¤ть до складу д≥льничноњ виборчоњ ком≥с≥њ, ≥ п≥дписуЇтьс¤ головою, заступником голови, секретарем ≥ членами д≥льничноњ виборчоњ ком≥с≥њФ.

„астину другу статт≥ 51 У‘≥нансуванн¤ м≥сцевих вибор≥вФ викладено в так≥й редакц≥њ У‘≥нансове забезпеченн¤ п≥дготовки ≥ проведенн¤ м≥сцевих вибор≥в за рахунок кошт≥в ƒержавного бюджету ”крањни зд≥йснюЇтьс¤ ÷ентральною виборчою ком≥с≥Їю, ¤ка Ї головним розпор¤дником цих кошт≥в. ‘≥нансуванн¤ виборчих ком≥с≥й зд≥йснюЇтьс¤ в пор¤дку, встановленому ÷ентральною виборчою ком≥с≥Їю разом з ћ≥н≥стерством ф≥нанс≥в ”крањниФ.

“аким чином, зазначен≥ зм≥ни та доповненн¤ уточнюють д≥юче законодавство про вибори, надають б≥льш глибоке тлумаченн¤ його окремих положень, в тому числ≥ щодо д≥¤льност≥ пол≥тичних парт≥й (блок≥в).

Ћектору необх≥дно навести конкретн≥ дан≥ про реальну участь парт≥й в виборчому процес≥.

“ак, 56 парт≥й та виборчих блок≥в делегували до складу окружних виборчих ком≥с≥й б≥л¤ 4,5 тис¤ч своњх член≥в та прихильник≥в. “аким чином, парт≥њ та виборч≥ блоки сформували окружн≥ виборч≥ ком≥с≥њ, що надаЇ њм можлив≥сть безпосередньо брати участь в орган≥зац≥њ та проведенн≥ вибор≥в до ¬ерховноњ –ади ”крањни.

ѕо багатомандатному виборчому округу 35 парт≥й та виборчих блок≥в висунули понад 4 тис. кандидат≥в у депутати ¬ерховноњ –ади, ¤к≥ зареЇстрован≥ ÷ентральною виборчою ком≥с≥Їю. —еред понад 3 тис. кандидат≥в у депутати ¬ерховноњ –ади, ¤к≥ зареЇстрован≥ в мажоритарних округах, значна частина також висунута парт≥¤ми та виборчими блоками.

ѕарт≥њ беруть активну участь в виборчий кампан≥њ на р≥вн≥ област≥. Ќа початок лютого в ѕридн≥провТњ було оф≥ц≥йно зареЇстровано 84 обласних орган≥зац≥њ пол≥тичних парт≥й. 49 осередк≥в пол≥тичних парт≥й (блок≥в) та громадських орган≥зац≥й зареЇстровано обласною виборчою ком≥с≥Їю дл¤ участ≥ у виборах депутат≥в ƒн≥пропетровськоњ обласноњ –ади 31 березн¤ 2002 року в 35 багатомандатних виборчих округах.

Ћектору доц≥льно навести приклади участ≥ парт≥й, виборчих блок≥в в формуванн≥ виборчих ком≥с≥й, висуванн≥ кандидат≥в у депутати орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ на р≥вн≥ м≥ста, району, селища, де вони зустр≥чаютьс¤ з населенн¤м.

¬≥дпов≥дно до вимог чинного законодавства ÷ентральна виборча ком≥с≥¤ затвердила результати жеребкуванн¤ щодо черговост≥ друкуванн¤ в газетах У√олос ”крањниФ та У”р¤довий курТЇрФ передвиборних програм пол≥тичних парт≥й, виборчих блок≥в пол≥тичних парт≥й за рахунок кошт≥в ƒержавного бюджету ”крањни, що вид≥л¤ютьс¤ на п≥дготовку ≥ проведенн¤ вибор≥в народних депутат≥в ”крањни 31 березн¤ 2002 року. “акож, затверджено результати жеребкуванн¤ щодо наданн¤ Ќац≥ональною телекомпан≥Їю ”крањни на першому канал≥ ”крањнського телебаченн¤ еф≥рного часу пол≥тичним парт≥¤м, виборчим блокам пол≥тичних парт≥й дл¤ веденн¤ ними передвиборноњ аг≥тац≥њ за рахунок кошт≥в ƒержавного бюджету ”крањни, що вид≥л¤ютьс¤ на п≥дготовку ≥ проведенн¤ вибор≥в народних депутат≥в ”крањни 31 березн¤ 2002 року. ќприлюднено граф≥к виступ≥в в еф≥р≥ на каналах ”“-2, ”“-3 кандидат≥в в народн≥ депутати ”крањни по одномандатним виборчим округам за рахунок кошт≥в ƒержавного бюджету ”крањни.

ƒов≥дково: «а даними ÷ентральноњ виборчоњ ком≥с≥њ витрати на проведенн¤ вибор≥в визначено в розм≥р≥ 291,7 млн.грн., на повторн≥ вибори Ц 10 млн.грн.

ѕередвиборчу аг≥тац≥ю в пер≥од з 9 лютого до 29 березн¤ за рахунок кошт≥в ƒержавного бюджету ”крањни парт≥њ та виборч≥ блоки мають можлив≥сть вести також на загальнонац≥ональному державному рад≥оканал≥.

«а умов використанн¤ кошт≥в виборчих фонд≥в пол≥тичних парт≥й, виборчих блок≥в пол≥тичних парт≥й, кандидат≥в у народн≥ депутати ”крањни, вони мають право веденн¤ власноњ виборчоњ аг≥тац≥њ.

Ћектору необх≥дно навести приклади веденн¤ виборчоњ аг≥тац≥њ парт≥¤ми, виборчими блоками на р≥вн≥ району, м≥ста.

ƒов≥дково: —ума витрат кошт≥в на п≥дготовку ≥ проведенн¤ вибор≥в депутат≥в м≥сцевих рад та с≥льських, селищних, м≥ських гол≥в затверджено в розм≥р≥ 20 млн.грн.

¬≥дпов≥дно до постанови ÷ентральноњ виборчоњ ком≥с≥њ в≥д 27 с≥чн¤ 2002 р. є 96 Уѕро пор¤док наданн¤ еф≥рного часу дл¤ проведенн¤ передвиборноњ аг≥тац≥њ за рахунок ≥ в межах кошт≥в ƒержавного бюджету ”крањни, що вид≥л¤ютьс¤ на п≥дготовку ≥ проведенн¤ вибор≥в народних депутат≥в ”крањни 31 березн¤ 2002 року Уеф≥рний час надаЇтьс¤ парт≥њ (блоку) в обс¤з≥: 30 хвилин Ц на загальнонац≥ональному телеканал≥; 30 хвилин Ц на загальнонац≥ональному рад≥оканал≥; по 20 хвилин Ц на рег≥ональних телеканалах в област¤х та по 20 хвилин Ц на рег≥ональних рад≥оканалах у кожному рег≥он≥.

—л≥д зазначити, що налагодженн¤ контакт≥в орган≥в виконавчоњ влади та пол≥тичних парт≥й Ц Ї традиц≥йним дл¤ област≥. ¬ березн≥ 2001 року було утворено пол≥тичну раду при голов≥ облдержадм≥н≥страц≥њ. ÷е консультативно-дорадний орган. ћетою його д≥¤льност≥ Ї б≥льш повне врахуванн¤ позиц≥й пол≥тичних сил при виробленн≥ рег≥ональноњ пол≥тики, пропозиц≥й та рекомендац≥й осередк≥в пол≥тичних парт≥й, ¤к≥ зареЇстрован≥ в област≥, щодо подальшого вдосконаленн¤ пол≥тичноњ системи сусп≥льства, налагодженн¤ конструктивноњ взаЇмод≥њ м≥ж органами державноњ влади ≥ представниками пол≥тичних парт≥й дл¤ забезпеченн¤ стаб≥льност≥ та громадського миру в област≥. «ас≥данн¤ пол≥тичноњ ради провод¤тьс¤ за необх≥дн≥стю, але не р≥дше одного разу на три м≥с¤ц≥. Ќа них розгл¤даютьс¤ важлив≥ питанн¤ сусп≥льно-пол≥тичного та соц≥ально-економ≥чного житт¤ рег≥ону, розробл¤ютьс¤ та внос¤тьс¤ на розгл¤д кер≥вництва облдержадм≥н≥страц≥њ в≥дпов≥дн≥ пропозиц≥њ.

ѕол≥тична –ада ви¤вила соб≥ досить ефективним ≥нструментом забезпеченн¤ ефективноњ взаЇмод≥њ орган≥в виконавчоњ влади з пол≥тичними парт≥¤ми, в тому числ≥ щодо тактики та стратег≥њ сп≥льного виконанн¤ вимог виборчого законодавства.

ѕост≥йну увагу прид≥л¤Ї вдосконаленню взаЇмод≥њ орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ област≥ з пол≥тичними парт≥¤ми ƒн≥пропетровська обласна рада.

Ћектору необх≥дно навести приклади взаЇмод≥њ м≥сцевих орган≥в виконавчоњ влади та самовр¤дуванн¤ з осередками пол≥тичних парт≥й на р≥вн≥ м≥ст, район≥в, де вони провод¤ть Їдиний день ≥нформуванн¤ населенн¤.

* * * * * * *

¬иборча кампан≥¤ зобовТ¤зуЇ нас думати над тим, ¤ке м≥сце ”крањни в нов≥тн≥й ≥стор≥њ, ¤кий напр¤м нашого подальшого розвитку визначить березень 2002 року. ¬ виступ≥ ѕрезидента ”крањни Ћ.ƒ. учми У‘ормувати громад¤нське сусп≥льство в ”крањн≥ потр≥бно в≥дпов≥дно до Ївропейських принцип≥вФ зазначаЇтьс¤: Уƒумаю, що вс≥м зрозум≥ло: стратег≥¤ У™вропейський виб≥рФ маЇ оц≥нюватис¤ ¤к додатковий стимул прискоренн¤ системних реформ в ”крањн≥, консол≥дац≥њ виконавчоњ та законодавчоњ влади на в≥дпов≥дних принципах. ћова, ¤кщо хочете, йде про ≥деолог≥чну основу формуванн¤ п≥сл¤ вибор≥в парламентськоњ б≥льшост≥ ≥ на ц≥й основ≥ Ц ур¤дуФ.

¬ зверненн≥ до виборц≥в ƒн≥пропетровськоњ област≥ √олова ƒн≥пропетровськоњ облдержадм≥н≥страц≥њ ћ.ј.Ўвець та √олова ƒн≥пропетровськоњ обласноњ ради ≈.¬.ƒуб≥н≥н зазначаЇтьс¤, що влада може чесно дивитис¤ в оч≥ виборц¤м. «авд¤ки сп≥льним зусилл¤м держави ≥ народу, активн≥й робот≥ кожного рег≥ону переборена економ≥чна криза, забезпечен≥ найвищ≥ серед крањн-член≥в —≈ƒ темпи зб≥льшенн¤ обс¤г≥в промислового виробництва (15,4%), мир ≥ злагода, на 19% зросла реальна зароб≥тна плата.

31 березн¤ кожному з нас необх≥дно зробити виб≥р на користь Їдиноњ ≥ непод≥льноњ ”крањни, заради стаб≥льност≥, процв≥танн¤ нашоњ крањни, п≥двищенн¤ добробуту кожноњ с≥мТњ.

÷ього можна дос¤гти сп≥льними зусилл¤ми влади ≥ сусп≥льства в ц≥лому та його важливих ≥нститут≥в Ц пол≥тичних парт≥й.

ѕл≥дна сп≥впрац¤ орган≥в влади та пол≥тичних парт≥й допомагаЇ руху шл¤хом нарощуванн¤ позитивних зм≥н, утворенн¤ д≥йсноњ демократ≥њ, буд≥вництва громадського сусп≥льства.

—ѕ»—ќ  Ћ≤“≈–ј“”–»

  1.  онституц≥¤ ”крањни (ƒн≥пропетровськ Уƒн≥прокнигаФ, 1999 р.)
  2. ”каз ѕрезидента ”крањни в≥д 30.10.01 р. є 1022/2001 Уѕро забезпеченн¤ реал≥зац≥њ прав громад¤н, принцип≥в демократичного сусп≥льства, в≥дкритост≥ ≥ прозорост≥ у процес≥ п≥дготовки та проведенн¤ вибор≥в 2002 рокуФ (”р¤довий курТЇр Ц 2001 Ц 1 листопада)
  3. ‘ормувати громад¤нське сусп≥льство в ”крањн≥ потр≥бно в≥дпов≥дно до Ївропейських принцип≥в. ¬иступ ѕрезидента ”крањни Ћ.ƒ. учми на нарад≥ з питань Ївропейськоњ ≥нтеграц≥њ 8 лютого 2002 року (”р¤довий курТЇр Ц 2002 Ц 14 лютого)
  4. «акон ”крањни Уѕро вибори народних депутат≥в ”крањниФ (”р¤довий курТЇр Ц 2001 Ц 2 листопада)
  5. «акон ”крањни Уѕро внесенн¤ зм≥н до «акону ”крањни Уѕро вибори народних депутат≥в ”крањниФ (”р¤довий курТЇр Ц 2002 Ц 7 лютого)
  6. «акон ”крањни Уѕро вибори депутат≥в м≥сцевих рад та с≥льських, селищних, м≥ських гол≥вФ (√олос ”крањни Ц 1998 Ц 24 с≥чн¤)
  7. «акон ”крањни Уѕро внесенн¤ зм≥н до «акону ”крањни Уѕро вибори депутат≥в м≥сцевих рад та с≥льських, селищних, м≥ських гол≥вФ У”р¤довий курТЇр Ц 2002 Ц 12 лютого)
  8. Ќа пор¤дку денному Ц створенн¤ умов майбутн≥х вибор≥в (¬лада є 11 (187).
  9. «верненн¤ до виборц≥в ƒн≥пропетровськоњ област≥ (¬≥ст≥ ѕридн≥провТ¤ Ц 2002 Ц 14 лютого)
  10. Ќа допомогу виборам (¬≥ст≥ ѕридн≥провТ¤ Ц 2002 Ц 05 лютого)

Ѕерезень,2002 р≥к

ƒомой ƒни информировани¤



Hosted by uCoz