ќсновн≥ положенн¤ «акон≥в ”крањни Уѕро вибори народних депутат≥в ”крањниФ, Уѕро вибори депутат≥в м≥сцевих рад та с≥льських, селищних, м≥ських гол≥вФ

ѕортнов ¬. -пол≥толог, лектор товариства У«нанн¤Ф, член Ќац≥ональноњ сп≥лки журнал≥ст≥в ”крањни

—татт¤ 38  онституц≥њ ”крањни зазначаЇ: У√ромад¤ни мають право брати участь в управл≥нн≥ державними справами, у всеукрањнському та м≥сцевих референдумах, в≥льно обирати ≥ бути обраними до орган≥в державноњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤Ф.

¬ статт≥ 77  онституц≥њ ”крањни визначено: У„ергов≥ вибори до ¬ерховноњ –ади ”крањни в≥дбуваютьс¤ в останню нед≥лю березн¤ четвертого року повноважень ¬ерховноњ –ади ”крањниФ. “обто, 31 березн¤ 2002 року виборц≥ мають право обирати оновлений парламент, ¤кий Ї Їдиним органом законодавчоњ влади в ”крањн≥. ќдночасно, 31 березн¤ будуть проведен≥ вибори депутат≥в м≥сцевих рад та с≥льських, селищних, м≥ських гол≥в.

« метою створенн¤ належних умов дл¤ реал≥зац≥њ конституц≥йного права громад¤н в≥льно обирати ≥ бути обраними до орган≥в державноњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, неухильного додержанн¤ принцип≥в демократ≥њ, в≥дкритост≥ ≥ прозорост≥, зд≥йсненн¤ св≥домого волеви¤вленн¤ виборц≥в п≥д час п≥дготовки та проведенн¤ вибор≥в народних депутат≥в ”крањни, депутат≥в м≥сцевих рад, с≥льських, селищних, м≥ських гол≥в, п≥дтриманн¤ зусиль громадськост≥, спр¤мованих на вир≥шенн¤ цих завдань, ѕрезидент ”крањни Ћ.ƒ. учма, в≥дпов≥дно до частини другоњ статт≥ 102  онституц≥њ ”крањни, ¤ка визначаЇ, що ѕрезидент ”крањни Ї гарантом державного суверен≥тету, територ≥альноњ ц≥л≥сност≥ ”крањни, додержанн¤  онституц≥њ ”крањни, прав ≥ свобод людини ≥ громад¤нина, видав ”каз в≥д 30 жовтн¤ 2001 року є 1020/2001 Уѕро забезпеченн¤ реал≥зац≥њ прав громад¤н, принцип≥в демократичного сусп≥льства, в≥дкритост≥ ≥ прозорост≥ у процес≥ п≥дготовки та проведенн¤ вибор≥в 2002 рокуФ.

« метою забезпеченн¤ виконанн¤ зазначеного ”казу, головою ƒн≥пропетровськоњ обласноњ державноњ адм≥н≥страц≥њ ћ.ј.Ўвецем п≥дписано в≥дпов≥дне розпор¤дженн¤. “акож затверджено заходи щодо створенн¤ належних умов та спри¤нн¤ проведенню в област≥ виборчоњ кампан≥њ у повн≥й в≥дпов≥дност≥ з  онституц≥Їю та «аконами ”крањни, з урахуванн¤м кращого Ївропейського ≥ св≥тового досв≥ду.

¬ажливим завданн¤м Ї п≥двищенн¤ правовоњ культури учасник≥в виборчого процесу, в першу чергу Ц виборц≥в. —творенню умов дл¤ в≥льного ≥ св≥домого волеви¤вленн¤ громад¤н п≥д час вибор≥в допоможе проведенн¤ Їдиного дн¤ ≥нформуванн¤ населенн¤ област≥, на ¤кому будуть розгл¤нут≥ головн≥ положенн¤ д≥ючого виборчого законодавства.

ќсобливу увагу лектору необх≥дно прид≥лити нов≥й редакц≥њ «акону ”крањни Уѕро вибори народних депутат≥в ”крањниФ в≥д 18 жовтн¤ 2001 року є 2766-Ў, тому що в≥н м≥стить положенн¤, ¤к≥ викликають критичн≥ зауваженн¤ з боку певних пол≥тичних сил. ўодо «акону ”крањни Уѕро вибори депутат≥в м≥сцевих рад та с≥льських, селищних, м≥ських гол≥вФ в≥д 14 с≥чн¤ 1998 року є 14/98-¬–, то сл≥д поновити знанн¤ слухач≥в про цей законодавчий акт, в≥дпов≥дно з ¤ким вони вже голосували та обрали д≥ючий склад м≥сцевих рад та с≥льських, селищних, м≥ських гол≥в.

“акож дл¤ б≥льш ірунтовного висв≥тленн¤ зазначеноњ теми лектору необх≥дно мати додатков≥ матер≥али, ¤к≥ характеризують стан справ на р≥вн≥ област≥, м≥ст, район≥в, колектив≥в, оперативну ≥нформац≥ю про розвиток под≥й п≥д час проведенн¤ виборчого процесу, сл≥дкувати за публ≥кац≥¤ми республ≥канськоњ та м≥сцевоњ преси, передачами рад≥о та телебаченн¤.

«акон про вибори парламенту в нов≥й редакц≥њ Ц Ї реальним фактором еволюц≥њ виборчоњ модел≥. –азом з цим, обговоренн¤ та прийн¤тт¤ «акону вимагало дос¤гненн¤ компром≥с≥в. ѕерш за усе, збережено зм≥шану (пропорц≥йно-мажоритарну) систему вибор≥в, що забезпечуЇ стаб≥льн≥сть виборчоњ системи, а також стаб≥льн≥сть в сфер≥ громад¤нського сусп≥льства. ќдночасно, д≥ючий закон б≥льш досконалий, а головне Ц в≥н м≥н≥мально уразливий в≥д адм≥н≥стративноњ влади. ÷ентр ваги Увиборчих змаганьФ суттЇво перем≥щено в б≥к громад¤нського сусп≥льства та його ≥нститут≥в Ц пол≥тичних парт≥й. ƒержава фактично збер≥гаЇ т≥льки зобовТ¤занн¤ щодо забезпеченн¤ р≥вноправност≥, чесност≥ та прозорост≥ вибор≥в. “обто, ус≥ субТЇкти виборчого права мають р≥вн≥ можливост≥.  р≥м того, виборц≥ вже опанували голосуванн¤ за ц≥Їю системою, що надаЇ умови дл¤ св≥домого волеви¤вленн¤ кожного громад¤нина.

—короченн¤ терм≥ну виборчоњ кампан≥њ до 90 дн≥в зменшуЇ негативний вплив Упол≥тичних батал≥йФ на вир≥шенн¤ нев≥дкладних соц≥ально-економ≥чних потреб сусп≥льства. « ≥ншого боку в закон≥ передбачено два компром≥си, ¤к≥ поширюють свободу д≥й парт≥й. «Тњзди (збори, конференц≥њ) парт≥й з метою створенн¤ передвиборчого блоку можливо проводити до початку виборчого процесу. «ам≥сть збору п≥дпис≥в дл¤ реЇстрац≥њ в ÷¬ , ¤к було ран≥ше, введено внесенн¤ грошовоњ застави. “акож, формуЇтьс¤ виборчий фонд парт≥њ (блоку) та кандидата в депутати.

Ќа п≥дстав≥ компром≥су вир≥шено питанн¤ формуванн¤ окружних виборчих ком≥с≥й. ѕередбачено три р≥вн≥ представництва: парт≥њ (блоки), ¤к≥ подолали в 1998 роц≥ 4% барТЇр, парт≥њ, ¤к≥ мають фракц≥њ в д≥ючому парламент≥; ≥нш≥ парт≥њ (блоки), зареЇстрован≥ в ÷¬ . ѕредставники перших груп мають обовТ¤зков≥ квоти, трет¤ група набуваЇ м≥сц¤ за п≥дсумками жеребкуванн¤ в ÷¬ .

Ќе мають представництва територ≥альн≥ громади, органи самовр¤дуванн¤, громадськ≥ орган≥зац≥њ, профсп≥лки. ‘актично, мав м≥сце парт≥йний егоњзм парламенту. јле, дос¤гти ≥ншого р≥шенн¤ за ≥снуючих умов, коли фракц≥њ парламенту створено на парт≥йних засадах, було неможливо. «а можлив≥сть висувати кандидат≥в в депутати парт≥¤ми (блоками парт≥й) проголосувало 318 парламентар≥в Ц тобто конституц≥йна б≥льш≥сть. “аким чином, право висувати кандидат≥в в депутати в мажоритарних округах, кр≥м самовисуванн¤, належить виключно парт≥¤м. Ѕагато експерт≥в вважають це слабким звеном закону. —л≥д зазначити, що ѕрезидент ”крањни також звертав увагу ¬ерховноњ –ади на в≥дсутн≥сть права висуванн¤ кандидат≥в в депутати парламенту у територ≥альних громад, громадських орган≥зац≥й та профсп≥лок. јле, парламент зробив св≥й виб≥р.

«а умов гостроњ пол≥тичноњ боротьби, характерноњ дл¤ етапу перех≥дноњ демократ≥њ, було неможливо створити абсолютно досконалий виборчий закон. јле, певн≥ кроки на шл¤ху створенн¤ оновленого правового пол¤ зроблено.

ѕ≥д час розгл¤ду на 48-му пленарному зас≥данн≥ ™вропейськоњ  ом≥с≥њ У«а демократ≥ю через правоФ питанн¤ в звТ¤зку з прийн¤тт¤м ¬ерховною –адою ”крањни новоњ редакц≥њ «акону Уѕро вибори народних депутат≥в ”крањниФ на п≥дстав≥ проведеноњ експертизи та тривалого обговоренн¤ за участю делегац≥њ украњнського парламенту було надано, в ц≥лому, позитивну оц≥нку. √оловним дос¤гненн¤м  ом≥с≥¤ вважаЇ створенн¤ механ≥зму, ¤кий виключаЇ сумн≥ви щодо пор¤дку застосуванн¤ зазначеного закону.

“аким чином, закон дозвол¤Ї провести д≥йсно демократичн≥ ≥ в≥льн≥ вибори, значною м≥рою реал≥зуЇ практику Ївропейськоњ демократ≥њ на теренах ”крањни.

–озгл¤немо головн≥ положенн¤ «акону ”крањни Уѕро вибори народних депутат≥в ”крањниФ б≥льш докладн≥ше.

«акон маЇ 13 розд≥л≥в, 86 статей.

–озд≥л 1 У«агальн≥ положенн¤Ф м≥стить 13 статей . —татт¤ 1 визначаЇ основн≥ засади ≥ принципи вибор≥в народних депутат≥в ”крањни. Ќародн≥ депутати ”крањни обираютьс¤ громад¤нами ”крањни на основ≥ загального, р≥вного ≥ пр¤мого виборчого права шл¤хом таЇмного голосуванн¤.  ≥льк≥сний склад ¬ерховноњ –ади ”крањни визначаЇтьс¤  онституц≥Їю ”крањни. ¬≥дпов≥дно до статт≥ 76 ќсновного «акону: У онституц≥йний склад ¬ерховноњ –ади ”крањни Ц чотириста пТ¤тдес¤т народних депутат≥в ”крањниФ. ¬ибори депутат≥в парламенту зд≥йснюютьс¤ за зм≥шаною (пропорц≥йно-мажоритарною) системою: 225 депутат≥в обираютьс¤ за пропорц≥йною системою у багатомандатному загальнодержавному виборчому окруз≥ (дал≥ Ц багатомандатний округ) за виборчими списками кандидат≥в у депутати (дал≥ Ц виборч≥ списки) в≥д пол≥тичних парт≥й, виборчих блок≥в пол≥тичних парт≥й (дал≥ Ц парт≥њ (блоки); 225 депутат≥в обираютьс¤ за мажоритарною системою в≥дносноњ б≥льшост≥ в одномандатних виборчих округах (дал≥ Ц одномандатн≥ округи). ”часть громад¤н у виборах Ї добров≥льною. Ќ≥хто не може бути примушений до участ≥ чи неучаст≥ у виборах.

—татт¤ 2 даЇ тлумаченн¤ загального виборчого права. ѕраво голосу на виборах мають громад¤ни ”крањни, ¤ким на день вибор≥в виповнилос¤ в≥с≥мнадц¤ть рок≥в. ¬изначено документи, ¤к≥ п≥дтверджують громад¤нство ”крањни. √ромад¤ни ”крањни, ¤к≥ мають право голосу, можуть брати участь у робот≥ виборчих ком≥с≥й ¤к њх члени, а також у проведенн≥ передвиборноњ аг≥тац≥њ, зд≥йсненн≥ спостереженн¤ за проведенн¤м вибор≥в депутат≥в та ≥нших заход≥в у пор¤дку, визначеному цим та ≥ншим законами ”крањни. Ѕудь-¤к≥ пр¤м≥ або непр¤м≥ прив≥лењ або обмеженн¤ виборчих прав громад¤н ”крањни за ознаками раси, кольору шк≥ри, пол≥тичних, рел≥г≥йних та ≥нших переконань, стат≥ етн≥чного та соц≥ального походженн¤, майнового стану, м≥сц¤ проживанн¤, за мовними або ≥ншими ознаками заборон¤Їтьс¤. Ќе допускаютьс¤ обмеженн¤ щодо участ≥ громад¤н у виборчому процес≥, кр≥м обмежень, передбачених  онституц≥Їю ”крањни та цим «аконом. Ќе маЇ права голосу громад¤нин, визнаний судом нед≥Їздатним. √ромад¤нин ”крањни, ¤кий проживаЇ або перебуваЇ в пер≥од п≥дготовки ≥ проведенн¤ вибор≥в за межами ”крањни на законних п≥дставах, маЇ право голосу на виборах депутат≥в.

–≥вне виборче право (статт¤ 3) забезпечуЇ р≥вн≥ участ≥ виборц≥в в виборах.  ожний виборець маЇ один голос у багатомандатному окруз≥ та один голос Ц в одномандатному окруз≥. ¬иборець може використати св≥й голос т≥льки на одн≥й виборч≥й д≥льниц≥.

¬ибори депутат≥в Ї пр¤мим (статт¤ 4). √ромад¤ни ”крањни безпосередньо обирають депутат≥в шл¤хом голосуванн¤ за кандидат≥в у депутати включених до виборчого списку парт≥њ (блоку), та кандидат≥в у депутати в одномандатних округах.

¬ибори депутат≥в Ї в≥льним (статт¤ 5). «астосуванн¤ насильства, погроз, обману, п≥дкупу чи будь-¤ких ≥нших д≥й, що перешкоджають в≥льному формуванню та в≥льному ви¤вленню вол≥ виборц¤, заборон¤Їтьс¤.

√олосуванн¤ на виборах депутат≥в Ї таЇмним (статт¤ 6).  онтроль за волеви¤вленн¤м виборц≥в заборон¤Їтьс¤.

 ожний виборець голосуЇ на виборах особисто (статт¤ 7). √олосуванн¤ за ≥нших ос≥б чи передача виборцем права голосу будь-¤к≥й особ≥ заборон¤Їтьс¤.

«акон визначаЇ, що право бути обраним депутатом (статт¤ 8) маЇ громад¤нин ”крањни, ¤кий на день вибор≥в дос¤г двадц¤ти одного року, маЇ право голосу ≥ проживаЇ в крањн≥ прот¤гом останн≥х пТ¤ти рок≥в. Ќе може бути включеним у виборчий список, висунутим в одномандатному окруз≥ ≥ обраним депутатом громад¤нин, ¤кий маЇ судим≥сть за вчиненн¤ умисного злочину, ¤кщо ц¤ судим≥сть не погашена ≥ не зн¤та у встановленому законом пор¤дку.

ѕраво висуванн¤ кандидат≥в у депутати (статт¤ 9) належить громад¤нам ”крањни, ¤к≥ дос¤гли в≥с≥мнадц¤ти рок≥в ≥ мають право голосу. ÷е право реал≥зуЇтьс¤ ними через парт≥њ (блоки) або шл¤хом самовисуванн¤ у пор¤дку, встановленому цим «аконом.

—татт¤ 10 визначаЇ, що виборчий процес Ц це зд≥йсненн¤ субТЇктами виборчого процесу виборчих процедур, передбачених цим «аконом. ¬иборчий процес включаЇ так≥ статт≥: складанн¤ списк≥в виборц≥в, утворенн¤ одномандатних округ≥в, утворенн¤ виборчих ком≥с≥й; висуванн¤ та реЇстрац≥¤ кандидат≥в у депутати, проведенн¤ передвиборноњ аг≥тац≥њ, голосуванн¤; п≥драхунок голос≥в виборц≥в та встановленн¤ п≥дсумк≥в голосуванн¤ ≥ результат≥в вибор≥в депутат≥в; реЇстрац≥¤ обраних депутат≥в. ¬иборчий процес завершуЇтьс¤ оф≥ц≥йним оприлюдненн¤м ÷ентральною виборчою ком≥с≥Їю результат≥в вибор≥в депутат≥в.

—убТЇктами виборчого права (статт¤ 11) Ї: громад¤ни ”крањни, ¤к≥ мають право голосу (дал≥ Ц виборц≥); виборч≥ ком≥с≥њ, утворен≥ в≥дпов≥дно до цього «акону та «акону ”крањни Уѕро ÷ентральну виборчу ком≥с≥юФ, кандидати у депутати, зареЇстрован≥ у пор¤дку, встановленому цим «аконом; парт≥њ (блоки), ¤к≥ висунули кандидат≥в у депутати; органи державноњ влади та органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤ у випадках, передбачених цим «аконом; оф≥ц≥йн≥ спостер≥гач≥ в≥д парт≥й (блок≥в) Ц субТЇкт≥в виборчого процесу, в≥д кандидат≥в у депутати, зареЇстрованих в одномандатних округах, в≥д ≥ноземних держав ≥ м≥жнародних орган≥зац≥й.

—татт¤ 12 вимагаЇ забезпечити гласн≥сть ≥ в≥дкрит≥сть виборчого процесу. «окрема, виборч≥ ком≥с≥њ ≥нформують громад¤н про основн≥ права виборц≥в, в тому числ≥ про право оскарженн¤ неправом≥рних р≥шень, д≥й чи безд≥¤льност≥ виборчих ком≥с≥й, орган≥в державноњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, посадових та службових ос≥б цих орган≥в, ¤к≥ обмежують њх виборч≥ права.

—татт¤ 13 зазначаЇ, що п≥дготовка ≥ проведенн¤ вибор≥в депутат≥в регулюютьс¤  онституц≥Їю ”крањни, цим «аконом, «аконом ”крањни Уѕро ÷ентральну виборчу ком≥с≥юФ та ≥ншими законами ”крањни.

ќбс¤г методичного матер≥алу не дозвол¤Ї надати докладне розТтаненн¤ ус≥м розд≥лам та статт¤м «акону. “ому, головна увага прид≥л¤Їтьс¤ проблемам, ¤к≥ торкаютьс¤ звичайного виборц¤.

–озд≥л II визначаЇ види вибор≥в депутат≥в, пор¤док ≥ строки њх призначенн¤ (статт≥ 14-15). ¬ибори можуть бути черговими, позачерговими, повторними та пром≥жними. 31 березн¤ 2002 року провод¤тьс¤ чергов≥ вибори депутат≥в у звТ¤зку з зак≥нченн¤м  онституц≥йного строку повноважень ¬ерховноњ ради.

–озд≥л III У¬иборч≥ округи ≥ виборч≥ д≥льниц≥Ф (статт≥ 16-17) визначаЇ пор¤док формуванн¤ виборчих округ≥в та д≥льниць. ¬ажливим Ї положенн¤ про голосуванн¤ в≥йськовослужбовц≥в. ¬они голосують на виборчих д≥льниц¤х, розташованих за межами в≥йськових частин (формувань). як вин¤ток, виборч≥ д≥льниц≥ на територ≥њ в≥йськових частин (формувань) можуть утворюватис¤ ÷ентральною виборчою ком≥с≥Їю за поданн¤м в≥дпов≥дноњ окружноњ виборчоњ ком≥с≥њ. ¬иборч≥ д≥льниц≥ утворюютьс¤ з к≥льк≥стю виборц≥в в≥д двадц¤ти ос≥б до трьох тис¤ч ос≥б.

–озд≥л 1”. У¬иборч≥ ком≥с≥њФ (статт≥ 18-30) визначаЇ систему, статус, пор¤док утворенн¤ виборчих ком≥с≥й, њх повноваженн¤, принципи орган≥зац≥њ роботи виборчих ком≥с≥й, припиненн¤ повноважень виборчоњ ком≥с≥њ та члена ком≥с≥њ, ¤кий входить до њњ складу; оплату прац≥ член≥в виборчоњ ком≥с≥њ та ос≥б, ¤к≥ залучаютьс¤ до роботи у ком≥с≥њ; оскарженн¤ р≥шень, д≥й чи безд≥¤льност≥, що стосуютьс¤ вибор≥в депутат≥в.

Ќеобх≥дно звернути увагу слухач≥в, що скарга, подана до виборчоњ ком≥с≥њ, повинна м≥стити (ч.7 статт≥ 29): назву виборчоњ ком≥с≥њ, до ¤коњ подаЇтьс¤ скарга; пр≥звище, ≥мТ¤, по батьков≥, м≥сце проживанн¤ громад¤нина ”крањни або точну назву та м≥сцезнаходженн¤ юридичноњ особи Ц за¤вника скарги, суть порушеного питанн¤; зазначенн¤ вимог; виклад обставин ≥ зазначенн¤ доказ≥в, ¤кими за¤вник скарги обірунтовуЇ своњ вимоги; п≥дпис за¤вника скарги (представника юридичноњ особи Ц за¤вника) ≥з зазначенн¤м дати. —карга, оформлена без дотриманн¤ зазначених вимог, повертаЇтьс¤ за¤внику з в≥дпов≥дним розТ¤сненн¤м не п≥зн≥ш ¤к на наступний день п≥сл¤ дн¤ надходженн¤ скарги. —карга розгл¤даЇтьс¤ прот¤гом пТ¤ти дн≥в з дн¤ њњ надходженн¤, але не п≥зн≥ше дн¤, що передуЇ дню вибор≥в, а подана в день вибор≥в чи у наступний за ним день Ц нев≥дкладно. якщо скаргу прийн¤то судом до розгл¤ду ≥ з того ж питанн¤ ≥ з тих же п≥дстав њњ подано до виборчоњ ком≥с≥њ, виборча ком≥с≥¤ зупин¤Ї розгл¤д скарги до набранн¤ р≥шенн¤м суду законноњ сили. —уди, органи прокуратури та виборч≥ ком≥с≥њ орган≥зують свою роботу п≥д час виборчого процесу, в тому числ≥ у вих≥дн≥ дн≥ та в день вибор≥в, таким чином, щоб забезпечити розгл¤д скарг у строки, встановлен≥ цим «аконом.

–озд≥л ” У—писки виборц≥вФ (статт≥ 30-31) визначаЇ пор¤док складанн¤ списк≥в виборц≥в та пор¤док внесенн¤ зм≥н до списку виборц≥в та ознайомленн¤ виборц≥в з ним. √ромад¤нин маЇ право оскаржити до д≥льничноњ виборчоњ ком≥с≥њ або безпосередньо до м≥сцевого суду за м≥сцем знаходженн¤ виборчоњ д≥льниц≥ допущен≥ при складанн≥ списку виборц≥в неправильност≥. «аборонено вносити будь-¤к≥ зм≥ни до списку виборц≥в п≥сл¤ зак≥нченн¤ голосуванн¤.

–озд≥л 1” У‘≥нансове та матер≥ально-техн≥чне забезпеченн¤ п≥дготовки ≥ проведенн¤ вибор≥в депутат≥в (статт≥ 32-37) передбачаЇ ф≥нансове забезпеченн¤ п≥дготовки ≥ проведенн¤ вибор≥в депутат≥в за рахунок кошт≥в ƒержавного бюджету ”крањни та пор¤док формуванн¤ виборчих фонд≥в парт≥й (блок≥в), кандидат≥в у депутати, зареЇстрованих в одномандатному окруз≥. ¬изначено, що гранична сума витрат виборчого фонду парт≥њ (блоку) не може перевищувати ста пТ¤тидес¤ти тис¤ч неоподатковуваних м≥н≥мум≥в доход≥в громад¤н, а кандидата у депутати, зареЇстрованого в одномандатному окруз≥ Ц дес¤ти тис¤ч неоподатковуваних м≥н≥мум≥в доход≥в громад¤н. ¬иборчий фонд формуЇтьс¤ за рахунок кошт≥в парт≥њ (парт≥й, що вход¤ть до виборчого блоку), кошт≥в кандидата в депутати, зареЇстрованого в одномандатному окруз≥, а також добров≥льних внеск≥в ф≥зичних ос≥б (добров≥льний внесок ф≥зичноњ особи не може перевищувати одн≥Їњ тис¤ч≥ неоподатковуваних м≥н≥мум≥в доход≥в громад¤н). «аборон¤Їтьс¤ робити добров≥льн≥ внески ≥ноземним громад¤нам та особам без громад¤нства; ф≥зичним особам Ц субТЇктам п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥, ¤к≥ мають заборгован≥сть перед бюджетом будь-¤кого р≥вн¤ на день перерахуванн¤ внеску до виборчого фонду; анон≥мним жертводавц¤м (без зазначенн¤ в плат≥жному документ≥ в≥домостей, передбачених цим «аконом (частина 6 статт¤ 36).

ѕор¤док висуванн¤ ≥ реЇстрац≥њ кандидат≥в у депутати (розд≥л ”II статт≥ 38-49) передбачаЇ умови утворенн¤ виборчого блоку та висуванн¤ кандидат≥в у депутати парт≥Їю (блоками), а також самовисуванн¤ громад¤нина кандидатом у депутати у в≥дпов≥дному одномандатному окруз≥ шл¤хом поданн¤ за¤ви до окружноњ виборчоњ ком≥с≥њ про бажанн¤ балотуватис¤ у цьому окруз≥.

Ќеобх≥дно звернути увагу виборц≥в на вимогу в за¤в≥ особи, висунутоњ кандидатом у депутати, про реЇстрац≥ю кандидатом у депутати вз¤ти зобовТ¤занн¤ припинити у раз≥ обранн¤ депутатом д≥¤льност≥ чи скласти представницький мандат, ¤к≥ в≥дпов≥дно до  онституц≥њ ”крањни та закон≥в ”крањни несум≥сн≥ з мандатом народного депутата ”крањни та надати згоду на оприлюдненн¤ б≥ограф≥чних в≥домостей у звТ¤зку з участю у виборах, а також дати зобовТ¤занн¤ у раз≥ обранн¤ депутатом прот¤гом м≥с¤ц≥ п≥сл¤ оф≥ц≥йного оприлюдненн¤ результат≥в вибор≥в передати в управл≥нн¤ ≥нш≥й особ≥ належн≥ њм п≥дприЇмства, а також корпоративн≥ права у пор¤дку, встановленому законом.

 андидат у депутати також заповнюЇ декларац≥ю про майно та доходи за р≥к, що передуЇ року поданн¤ документ≥в кандидата у депутати та член≥в його с≥мТњ за формою, затвердженою ћ≥н≥стерством ф≥нанс≥в ”крањни.

—татт¤ 43 визначаЇ пор¤док внесенн¤ грошовоњ застави. ѕарт≥¤ (блок) до поданн¤ документ≥в ÷¬  дл¤ реЇстрац≥њ кандидат≥в в депутати, включених до виборчого списку в багатомандатному окруз≥, вносить в безгот≥вковому пор¤дку на спец≥альний рахунок ÷¬  грошову заставу в розм≥р≥ пТ¤тнадц¤ти тис¤ч неоподатковуваних м≥н≥мум≥в доход≥в громад¤н.  андидат у депутати, ¤кого висунуто в одномандатному окруз≥, до поданн¤ документ≥в окружн≥й виборч≥й ком≥с≥њ дл¤ реЇстрац≥њ вносить на рахунок окружноњ виборчоњ ком≥с≥њ грошову заставу в розм≥р≥ 60 неоподатковуваних м≥н≥мум≥в доход≥в громад¤н.

√рошова застава повертаЇтьс¤ парт≥¤м (блокам), ¤к≥ вз¤ли участь у розпод≥л≥ депутатських мандат≥в, депутатам, обраним в одномандатних округах. ≤нш≥ грошов≥ застави у восьмиденний терм≥н п≥сл¤ оприлюдненн¤ результат≥в вибор≥в перераховуютьс¤ до ƒержавного бюджету ”крањни, що дозвол¤Ї частково компенсувати витрати на проведенн¤ виборчоњ кампан≥њ.

–озд≥л ”Ў Уѕередвиборна аг≥тац≥¤Ф (статт≥ 50-56) визначаЇ строки, форми ≥ засоби передвиборчоњ аг≥тац≥њ. ѕередвиборча аг≥тац≥¤ розпочинаЇтьс¤ за 50 дн≥в до дн¤ вибор≥в ≥ зак≥нчуЇтьс¤ о 24 годин≥ останньоњ пТ¤тниц≥ перед днем вибор≥в. —татт¤ 56 визначаЇ обмеженн¤ щодо веденн¤ передвиборноњ аг≥тац≥њ. «окрема, участь у передвиборч≥й аг≥тац≥њ заборон¤Їтьс¤ органам виконавчоњ влади та органам м≥сцевого самовр¤дуванн¤, њх посадовим ≥ службовим особам. «аборон¤Їтьс¤ проводити передвиборну аг≥тац≥ю, що супроводжуЇтьс¤ наданн¤м виборц¤м грошей чи безоплатно або на п≥льгових умовах товар≥в, послуг, роб≥т, ц≥нних папер≥в, кредит≥в, лотерей, ≥нших матер≥альних ц≥нностей. «аборон¤Їтьс¤ проведенн¤ передвиборноњ аг≥тац≥њ в заруб≥жних засобах масовоњ ≥нформац≥њ, що д≥ють на територ≥њ ”крањни.

–озд≥л 1’ У√арант≥њ д≥¤льност≥ парт≥й (блок≥в), кандидат≥в у депутати, оф≥ц≥йних спостер≥гач≥вФ (статт≥ 57-61) створюЇ можлив≥сть забезпеченн¤ ефективного контролю з боку зазначених субТЇкт≥в виборчого процесу за ходом вибор≥в.

–озд≥л ’ У√олосуванн¤ та встановленн¤ результат≥в вибор≥в депутат≥вФ (статт≥ 62-80) не м≥стить принципово нових положень.

ќбраним народним депутатом ”крањни вважаЇтьс¤ кандидат у депутати, ¤кий одержав б≥льш≥сть голос≥в виборц≥в, ¤к≥ вз¤ли участь у голосуванн≥, в≥дносно ≥нших кандидат≥в у депутати, ¤к≥ балотувалис¤ в цьому окруз≥. ѕраво на участь у розпод≥л≥ депутатських мандат≥в набувають кандидати у депутати, включен≥ до виборчих списк≥в парт≥й (блок≥в), що отримали чотири ≥ б≥льше в≥дсотк≥в голос≥в виборц≥в, ¤к≥ вз¤ли участь у голосуванн≥. ≤нш≥ кандидати права на участь у розпод≥л≥ депутатських мандат≥в не мають.

–озд≥ли ’1 Уѕовторн≥, пром≥жн≥ та позачергов≥ вибориФ (статт≥ 82-84), ’ѕ У«аключн≥ положенн¤Ф (статт≥ 85-86), та ’Ў Уѕрик≥нцев≥ та перех≥дн≥ положенн¤Ф регулюють зазначен≥ проблеми виборчого законодавства.

÷ентральна виборча ком≥с≥¤ ѕостановою є 52 в≥д 10 грудн¤ 2001 р. затвердила  алендарний план основних орган≥зац≥йних заход≥в з п≥дготовки та проведенн¤ вибор≥в народних депутат≥в ”крањни 31 березн¤ 2002 року. « 31 грудн¤ 2001 року оголошено початок виборчого процесу. 31 грудн¤ 2001 року в центральн≥й прес≥ оприлюднено список одномандатних виборчих округ≥в по виборах народних депутат≥в ”крањни 31 березн¤ 2002 року. ¬изначено, що ор≥Їнтована середн¤ к≥льк≥сть виборц≥в в одномандатних виборчих округах становить 170075 ос≥б. Ќа територ≥њ област≥ створено 17 виборчих округ≥в

(єє 24-40). Ћектору необх≥дно ознайомити слухач≥в з характеристикою виборчого округа, на територ≥њ ¤кого вони мешкають.

ўодо «акону ”крањни Уѕро вибори депутат≥в м≥сцевих рад та с≥льських, селищних, м≥ських гол≥вФ, то спроби зм≥нити його зм≥ст шл¤хом часткового введенн¤ зм≥шаноњ (пропорц≥йно-мажоритарноњ) системи не дос¤гли ц≥Їњ мети. «акон д≥Ї в редакц≥њ 1998 року. “ому, лектору необх≥дно звернути увагу слухач≥в на в≥дм≥нн≥сть законодавчоњ бази м≥сцевих вибор≥в та вибор≥в до ¬ерховноњ –ади, а також нагадати слухачам головн≥ положенн¤ закону, за ¤кий вони вже голосували.

¬ибори депутат≥в с≥льськоњ, селищноњ, м≥ськоњ, районноњ у м≥ст≥ ради, с≥льського, селищного, м≥ського голови провод¤тьс¤ за мажоритарною виборчою системою в≥дносноњ б≥льшост≥ по Їдиному одномандатному виборчому округу. ¬ибори депутат≥в районноњ ради та обласноњ ради провод¤тьс¤ за мажоритарною системою в≥дносноњ б≥льшост≥ по багатомандатних виборчих округах, меж≥ ¤ких сп≥впадають в≥дпов≥дно з межами с≥л, селищ, м≥ст районного значенн¤, ¤к≥ Ї адм≥н≥стративно-територ≥альними одиниц¤ми, ¤к≥ вход¤ть до складу цього району та з межами район≥в та м≥ст обласного значенн¤, що вход¤ть до складу ц≥Їњ област≥.

ƒепутатом с≥льськоњ, селищноњ, м≥ськоњ, районноњ у м≥ст≥, районноњ, обласноњ ради, с≥льським, селищним, м≥ським головою може бути обраний громад¤нин ”крањни, ¤кий маЇ право голосу ≥ на день вибор≥в дос¤г 18 рок≥в. √ромад¤нин ”крањни одночасно може балотуватис¤ кандидатом у депутати лише одн≥Їњ ради або кандидатом на посаду в≥дпов≥дно с≥льського, селищного, м≥ського голови. √ромад¤нин ”крањни може бути депутатом лише одн≥Їњ ради.

ѕраво висуванн¤ кандидат≥в у депутати м≥сцевих рад та кандидат≥в на посаду с≥льського, селищного, м≥ського голови належить громад¤нам ”крањни, ¤к≥ мають право голосу ≥ реал≥зуЇтьс¤ ними ¤к безпосередньо шл¤хом само- висуванн¤ , а також висуванн¤ на зборах виборц≥в за м≥сцем њх проживанн¤, трудовоњ д≥¤льност≥ (зборах трудових колектив≥в) або навчанн¤ (дал≥ Ц зборах виборц≥в), так ≥ через м≥сцев≥ осередки пол≥тичних парт≥й, виборч≥ обТЇднанн¤ м≥сцевих осередк≥в пол≥тичних парт≥й (дал≥ Ц блоки), громадськ≥ орган≥зац≥њ, що легал≥зован≥ в≥дпов≥дно до чинного «аконодавства ”крањни.

¬иборч≥ д≥льниц≥ Ї сп≥льними дл¤ вибор≥в депутат≥в м≥сцевих рад, с≥льських, селищних, м≥ських гол≥в, а у випадках, коли м≥сцев≥ вибори провод¤тьс¤ одночасно з виборами народних депутат≥в ”крањни Ц також дл¤ вибор≥в народних депутат≥в ”крањни. –азом з цим виникають ≥ проблеми. √олосуванн¤ до м≥сцевих рад проводитьс¤ в день вибор≥в з 7 до 22 години, а по виборах депутат≥в ¬ерховноњ –ади з 8 до 20 години.

¬ ц≥лому вже накопичено досв≥д проведенн¤ вибор≥в депутат≥в м≥сцевих рад та с≥льських, селищних, м≥ських гол≥в за зазначеним законом, що створюЇ необх≥дн≥ умови формуванн¤ ¤к≥сного складу м≥сцевих рад та с≥льських, селищних, м≥ських гол≥в.

÷¬  прийн¤ла ѕостанову в≥д 4 с≥чн¤ 2002 року є 1 Уѕро  алендарний план основних орган≥зац≥йних заход≥в з п≥дготовки та проведенн¤ вибор≥в депутат≥в м≥сцевих рад та с≥льських, селищних, м≥ських гол≥в 31 березн¤ 2002 рокуФ. ¬она надрукована в газет≥ У«ор¤Ф 10 с≥чн¤ 2002 року.

Ћектору також необх≥дно звернути увагу слухач≥в до важливих положень  рим≥нального кодексу ”крањни, ¤кий вступив у д≥ю з 1 вересн¤ 2001 року.

¬ розд≥л≥ ” У«лочини проти виборчих, трудових та ≥нших особистих прав ≥ свобод людини ≥ громад¤нинаФ законодавцем введено три статт≥, ¤к≥ передбачають суворе покаранн¤ за порушенн¤ виборчих прав громад¤н. ÷е статт¤ 157 Уѕерешкоджанн¤ зд≥йсненню виборчого праваФ, статт¤ 158 УЌеправом≥рне використанн¤ виборчих бюлетен≥в, п≥длог виборчих документ≥в або неправильний п≥драхунок голос≥в чи неправильне оголошенн¤ результат≥в вибор≥вФ, статт¤ 159 Уѕорушенн¤ таЇмниц≥ голосуванн¤Ф. “акож, статт¤ 160 Уѕорушенн¤ законодавства про референдумФ захищаЇ права громад¤н п≥д час проведенн¤ референдуму.

“аким чином, суттЇв≥ зм≥ни в законодавчому пол≥, ¤ке регулюЇ п≥дготовку та проведенн¤ вибор≥в, створюють необх≥дн≥ умови дл¤ забезпеченн¤ волеви¤вленн¤ громад¤н.

Ћектору необх≥дно п≥дкреслити, що в≥дпов≥дно до д≥ючого законодавства УвважаЇтьс¤, що виборц≥, ¤к≥ не вз¤ли участ≥ у голосуванн≥ на виборах, п≥дтримують результати волеви¤вленн¤ тих виборц≥в, ¤к≥ вз¤ли участь у голосуванн≥ на виборахФ (ч.3 статт≥ 1 «акону ”крањни Уѕро вибори депутат≥в м≥сцевих рад та с≥льських, селищних, м≥ських гол≥в). “обто, кожному виборцю необх≥дно зробити св≥домий виб≥р. Ќам не байдуже, хто прийде до орган≥в законодавчоњ влади та м≥сцевого самовр¤дуванн¤. ћи мусимо бути неупередженими, обТЇктивними ≥ в≥дкритими. ” нас немаЇ права на помилку п≥д час голосуванн¤ 31 березн¤ 2002 року.

 

—ѕ»—ќ  Ћ≤“≈–ј“”–»

 

 

  1.  онституц≥¤ ”крањни /ƒн≥пропетровськ Уƒн≥прокнигаФ, 1999
  2. «акон ”крањни Уѕро вибори народних депутат≥в ”крањниФ/ ”р¤довий курТЇр Ц 2001 Ц 2 листопада
  3. «акон ”крањни Уѕро вибори депутат≥в м≥сцевих рад та с≥льських, селищних, м≥ських гол≥вФ/ √олос ”крањни Ц 1998 Ц 24 с≥чн¤
  4. ”каз ѕрезидента ”крањни Уѕро забезпеченн¤ реал≥зац≥њ прав громад¤н, принцип≥в демократичного сусп≥льства, в≥дкритост≥ ≥ прозорост≥ у процес≥ п≥дготовки та проведенн¤ вибор≥в 2002 року/ ”р¤довий курТЇр Ц 2001 Ц 1 листопада
  5. ћ.Ўвець ” нас немаЇ права на помилку/ ¬лада Ц 2001 Ц 1-31 грудн¤
  6. —писок одномандатних виборчих округ≥в на виборах народних депутат≥в ”крањни 31 березн¤ 2002 року/ √олос ”крањни Ц 2001 Ц 31 грудн¤
  7. —.√авриш ≈волюц≥¤ виборчоњ модел≥/ √олос ”крањни Ц 2001 Ц 26 жовтн¤

ƒн≥пропетровськ

лютий 2002 р.

Ќа главную ЎЄл 2002 год ƒни информировани¤



Hosted by uCoz